Het HBH jaarverslag 2013: KOM hier maar eens overheen!

dirk2

2013 zit er alweer op, en welk een jaar heeft team HBH achter de rug! Dat HBH nog altijd in de lift zit is duidelijk. Ook in 2013 werden er meer kilometers gemaakt en is harder gereden, door steeds meer coureurs op steeds beter materiaal. Tot zover niets nieuws.

Maar 2013 was vooral het jaar waarin de Sociale Media hun intrede deden in het HBH-peloton. Strava en Whatsapp zijn niet meer weg te denken. De jacht op de KOM’s en QOM’s werd geopend en ook die paar HBH-ers die nog niet op STRAVA actief zijn, werden toch betrokken. Al was het maar in het treintje om de sprint aan te trekken. STRAVA motiveert en inspireert. Zelfs tussen Kerst en Oud en Nieuw liet HBH zich zien en werden honderden weg- en boskilometers gemaakt. Whatsapp is een nog groter succes. De Dinsdagavondrondegroep die John opzette is vrijwel dagelijks goed voor foto’s en geneuzel, wat overigens zelden over de dinsdagavondronde en lang niet altijd over fietsen gaat.
2013 was dus het jaar van de Sociale Media. Daarin past niet langer dat in achterkamertjes wordt bepaald wat de hoogtepunten waren en wie de HBH-er en debutant van het jaar zijn. Dat kan gewoon samen. Een kleine list met een quiz en voila: de inventarisatie is rond!

We vroegen jullie naar het meest memorabele HBH-moment en uit de verscheidenheid van de reacties blijkt al hoe mooi en rijk 2013 was:

Voor Dirk springt de openingsborrel in de Wallevisch eruit! “ Wauw! “ is zijn kernachtige toelichting. Een opmerkelijke keuze voor een man die in het ijskoude voorjaar ook Gent-Wevelgem en Parijs-Roubaix reed. Want koud was het. In die vrieskou maakte één HBH-er een opmerkelijke comeback. Harry hierover: “Jaren geleden zag ik een documentaire over John Frusciante, de gitarist van de Peppers. Het ging niet zo goed met hem. Hij zag broodmager en verklaarde: “ I’m a junkie and I love to shoot up! “ Het was wachten op het doodsbericht. Even later was hij afgekickt weer helemaal terug, een wonder!  Ik zag De Eus voor het laatst bij de Rainairai in september 2012. Hij puilde uit zijn wielerpak en leek te berusten in zijn lot. Het was wachten op het definitieve afhaken. Toen ik zijn eerste STRAVa resultaten van 2013 zag, kon ik het niet geloven. Pas bij het Bloemen off corso, was het besef daar: John is terug en hij rijdt mij er keihard af, een wonder!”

Van Gent Wevelgem blijft vooral de intocht in Wevelgem bij, na een tocht van 135km door een temperatuur van 0 graden. Veel andere mooie koersen halen dit overzicht helaas niet, zoals: Veenendaal-Veenendaal, De Skuumkoppe Classic, de Chouffe, De Hel van de Heuvelrug en Het Bloemen Off Corso. In de herinnering aan seizoen 2013 blijken drie koersen te domineren.

Allereerst de Sauerland-tweedaagse. Voor velen hét hoogtepunt. Dries: Een prachtig en goed georganiseerd evenement waar het enthousiasme van af spetterde. “ Martijn: “Het moment van 2013, dat moet toch wel de beklimming naar de Rhein-Weser Turm zijn tijdens het HBH Sauerland weekend. Reden we ooit eerder met vijftien tegelijk door de haarspelden? Daalden we ooit over zulke goede en rustige wegen in een lang lint? En aten we ooit zulke goede bratwurst als lunch? “ Jaap: “vooral de momenten dat HBH als een geoliede machine door het Sauerland kruiste. De klim naar de radiotoren. Het koersbier bovenop de Kahle Asten.

Sauerland - bier op de Kahler Asten

Sauerland – bier op de Kahler Asten

Eind augustus rijdt HBH kort op elkaar twee loodzware koersen, de Velomediane en Diekirch-Valkenswaard. Lex rijdt ze alletwee en schrijft: “In 2013 heb ik twee hoogtepunten: de Velomediane en Diekirch-Valkenswaard. De eerste vanwege de individuele prestaties die geleverd zijn, waaronder die ook van mezelf. En Diekirch-Valkenswaard vanwege de teamprestatie waarin alles waar HBH trots op is op zijn plek viel: wraak op de eerdere wanprestatie in diezelfde koers, het continue HBH-kopwerk in behoorlijk snelle groepen, het heldenonthaal in de laatste honderden meters in Valkenswaard met 4 HBH-ers op kop en niet te vergeten de voortreffelijke bediening in het restaurant in Vianden. Als ik echt moet kiezen dan toch op: Diekirch – Valkenswaard!

Ook Richard en John zijn duidelijk: “Die extra rondjes om Hoeve van de Vorstenbosch om de 300 km van Diekirch – Valkenswaard vol te maken. Waarbij mij bier in een plastic bekertje werd aangereikt door Quintje. Legendarisch… hoewel de aankomst op de camping voor Diekirch Valkenswaard, waarbij enkele coureurs al goed lam werden ook zeer legendarisch waren. En de legendarische woorden van Ploegleider Jan: Zo snel is D-V nog nooit verreden, ik ben trots op jullie! “ valkenswaard diekirch 2013 011 -small

Van de Velomediane blijft vooral de euforische sfeer in de feesttent bij. Elleke: “Na een lange eenzame, koude en natte lijdensweg in een warme tent met met z’n allen Chimay drinken. Of zoals Harry schreef: Ieder voor zich en Chimay voor ons allen. “ Ook voor debutant Arie is dit het moment van 2013.IMG_1530

Tot slot uit Tinus zijn frustratie over het de toegenomen prestatiedruk nog maar eens. 2013 lijkt voor hem een laatste stuiptrekking op de voorposten van het peloton. “Ik kon na een winter achterlijk veel trainen amper Sander van het lijf houden op de Kemmelberg. Beter werd het ook niet, eerder slechter. Dirk reed me gewoon keihard uit het wiel op de Franse kasseistroken. Die vrije jongens zonder kinderen trainen doodleuk een weekendje in de Ardennen of een week op Tenerife. En Lex dan, die in Diekirch 200km lang op kop gaat rijden. Moeten wij daar maar achter blijven spartelen? Nou? Ik heb ‘m op de Halembaye nog even op zijn plaats moeten zetten. Maar het hielp niets, he. Ze blijven komen. Aan cyclo’s doe ik al lang niet meer, ik ben gek zeker? Met die Niels erbij? Komaan zeg… “

Arie sleepte dankzij zijn indrukwekkende debuut een tweede plek in het Debutant-van-het-jaar-klassement in de wacht. PB klopt hem met slechts één stem verschil. Uit de reacties blijkt dat beide heren een goede indruk achterlieten:

Allebei lieten ze schijnbaar vanuit het niets een zeer hoog niveau zien. Lastig om daar een keuze in te maken.”
Arie! Met een zeer beperkt aantal kilometers in de benen toch een topprestatie neerzetten in de Skuumkoppe Classic en de Velomediane. “ “Laconiek en non-chalant als een Alice-in-Wonderland de Velomédiane fietsen zonder ooit een 100+ te hebben gedaan… dat belooft wat voor komend seizoen.

PB ging de uitdaging aan. Wist niet wat hem te wachten stond. Stond met HBH 3 maal aan de start van een klassieker. Maakte indruk met zijn prestaties en zijn goede rijden.

Ook Femke maakte indruk:  “Een aantal Dinsdagavondrondjes heb ik haar zien fietsen. Hoog tempo, gemiddeldes van 32,5/uur en als dame laten zien dat je mee kunt gaan. Erg knap! “ “QOM-Queen en ijzersterk!

Bij de verkiezing van de HBH-er van het jaar was de verscheidenheid groot, maar is er één man die er duidelijk uit sprong. Genoemd worden onder meer:

De Koersgestapo: vanwege de vlekkeloze organisatie van HBH’s eerste echte meerdaagse teamevent (De Ronde van Sauerland), het mooiste koersverslag van 2013 (De Hel) en het initiatief voor de klusavond.

De Handelaar: is binnen een paar seizoenen een vaste waarde van de harde kern van HBH geworden met het vervullen van diverse koersdirectieposten, het schrijven van koersverslagen en en het verzorgen van de accommodatie bij de Ardense klassiekers. Dit jaar een extra bijdrage geleverd aan het teamsucces met  administratieve ondersteuning bij tenue 2.0 en natuurlijk de eindejaarsquizzz.

Martijn: Vanwege zijn overall inzet en bijdragen voor HBH in het algemeen en de organisatie van Sauerland in het bijzonder!

Jaap Botman: Als wielrenner en als persoon. Zonder zijn hulp, geduld en inzet was er geen website voor stichting 99%RIDE. Als wielrenner; nog altijd allround. Iemand die tradities hoog in het vaandel houdt.

Elleke: Koersen met de profs.

Lex Brantenaar: Onverstoorbaar presterend en onnavolgbaar voor de meesten. En dat op een sterk wisselend dieet qua gezondheid.

De Eus:  Voor een zeer nette come-back na twee slechte jaren en een record aantal deelnames van de dinsdagavondronde.

De ploegleiding had daarbij ook de volgende eervolle vermeldingen:

Casa Viejo: ook in Richard gaat een prima koersdirecteur schuil en mede door zijn koersinitiatieven kende HBH in 2013 een rijk gevulde koerskalender.

De Pimp: Weggeweest en weer teruggekomen. In de contra-attack Diekirch weer mogelijk gemaakt en en passant tenue 2.0 doorgedrukt.

Jaf: ondanks diverse digitale bedreigingen (WhatsApp) gewoon stug doorgaan met het draaiende houden van www.teamhbh.nl. Leverde een belangrijke bijdrage aan het definitief op de kaart zetten van het offroad gebeuren binnen HBH.

Maar in 2013 was er natuurlijk meer één HBH-er van het jaar denkbaar: Dirk!

dirk1

De man die groot denkt, ver gaat, veel drinkt en een baard heeft. Een échte man, een échte HBH-er. “

“ Dat is uiteraard Dirk, gezien zijn succesvolle avontuur aan de overzijde van de Atlantische Oceaan. Knap hoe het hem gelukt is fondsen te werven en dat te blijven doen. Wie kent er inmiddels nog twijfels of hij dit tot een goed einde te brengen? “

“ Veruit de meeste kilometers, de meeste hoogtemeters, de meeste ontberingen. En laten we niet vergeten dat Dirk ook in het vroege voorjaar ‘de dubbel’ reed: een ijskoude Gent-Wevelgem over de kasseien van de Kemmel en twee weken later Roubaix, waar hij zijn ware talent voor de vlakke kasseistroken liet zien. Dirk was daar niet bij te houden. “

“ Dirk had een droom. Schoof er alles voor aan de kant. Stal onze harten met zijn enthousiasme. Maakte zijn droom waar. Geeft ons allen een gevoel van trots, iedere keer als we aan hem moeten denken.”

“ Freaking 10.000 km gefietst! “

Ook Het highway to hell klassement is dit jaar weer opgemaakt en op de site gepubliceerd. Alle zware tochten en cyclo’s die gezamenlijk werden verreden, tellen mee. Wie pakte de meeste sterren dit jaar?
Het blijkt een gedeelde eerste plaats op te leveren. Waar Martijn zijn seizoenspiek meteen in het vroege voorjaar legde en twee sterren meegraaide met de kasseiendubbel Wevelgem/Roubaix pakte Lex juist de Ardennendubbel van Velomediane en Diekirch. Beiden reden ook nog de Sauerlandtweedaagse en de 220km Hel van de Heuvelrug. Conclusie: beiden zes sterren. Eentje meer dan runners-up Sander en Richie.

Het is nu al duidelijk dat ook 2014 een fantastisch jaar gaat worden. Ook in 2014 zal Dirk flink door blijven fietsen en ons blijven inspireren. Op 16 februari rijden wij voor hem. Kort hierop, op 2 maart al is Omloop het Nieuwsblad de eerste grote afspraak. Hierna volgen prachtige koersen als de De Marmotte, De Harry en De Skuumkoppe Classic. 2014? KOM maar op!

Volg nu de discussie op het HBH forum