Fast after 40, dit is het geheim.

Gereden op:
Afstand: kilometer
Coureurs:

Boekrecensie: Joe Friel: Fast after 50, Velopress (2015)

Als ik vertel dat ik fanatiek fiets, dan krijg ik soms wat bezorgde of meewarige reacties. Zo zei een oud-teamgenoot uit mijn voetbaltijd laatst tegen me: “ Op een gegeven moment is het wel klaar met dat sporten en kun je er beter mee stoppen, wel blijven bewegen natuurlijk: beetje tuinieren, beetje klussen, stukje wandelen… “ Ook zijn er mensen die het gesprek brengen op hartaanvallen en andere narigheid. De boodschap is duidelijk: als je ouder bent, dan kun je het maar beter wat rustiger aan doen en zware inspanningen vermijden. Dat is ook wat ik veel oudere wielrennersvroeger of later zie doen. Alleen nog rustig rijden, met een groepje, handjes op het stuur.

Maar is het wel echt verstandig om het met het klimmen van de jaren rustiger aan te doen? Ja en nee, las ik in het boek Fast after 50, van de Amerikaanse triatleet en trainer Joe Friel.

In ruim 300 pagina’s legt Friel, zelf inmiddels de 70 gepasseerd, hoe je prestatieverlies door ouder worden zo lang mogelijk kunt voorkomen. Hij onderbouwt dit met wetenschappelijk onderzoek. Daar zal ik je nu niet mee lastig allen, als je wilt weten hoe dat precies zit, kun je beter het boek zelf gaan lezen. Ik kan het je van harte aanraden, ik las het binnen een paar dagen uit. Het gaat me nu om zijn kernboodschap. Ik denk dat die voor elke sporter die de veertig is gepasseerd, erg belangrijk is.

Zijn kernboodschap laat zich in één zin samenvatten: Als je traint met een hoge intensiteit, word je en blijf je veel fitter dan mensen die kiezen voor alleen duurtrainingen.

Dat oudere sporters niet meer zo intensief moeten trainen, zit tussen onze oren, stel Friel. Het lichaam kan het prima aan en heeft er juist veel baat bij. Wel adviseert hij om regelmatig een medische check te doen, maar dat deden we toch al, toch?

Waar je als oudere sporter wel voor moet waken is overbelasting en overtraining. Eén of soms twee keer per week intensief fietsen is genoeg, want het lichaam heeft ook tijd nodig om te herstellen. De rest van de week kun je wat rustige duurritten maken en af en toe een krachttraining met gewichten.

Dus, als je echt fit wilt blijven (of worden), dan adviseert Joe Friel ons om regelmatig  knalharde intervaltrainingen te doen. Niet alleen intervallen tegen het omslagpunt aan, maar ook om in korte intervallen echt in het rood te gaan. Alleen zo houd je je snelheid, spieren en longinhoud op peil.

Zeker, niemand ontkomt uiteindelijk aan de gevolgen van ouder worden en uiteindelijk wordt iedereen langzamer. Maar de effecten van intensieve training zijn niet te onderschatten en maken het mogelijk om nog op hoge (70+) leeftijd mooie prestaties neer te zetten. En, nog belangrijker, in je dagelijks leven energiek en actief te blijven. Dus, luister niet naar al die mensen die je het liefst achter of gebogen over de geraniums zien, maar blijf lekker fietsen en wees daarbij niet bang om daarbij regelmatig echt voluit te gaan. Use it or lose it, daar komt het op neer.

Volg nu de discussie op het HBH forum