Nieuws

Die schitterende meerdaagse tocht komt er!

Waarschijnlijk is 2019 nog te vroeg. Maar één ding is zeker. Die meerdaagse etappekoers gaat er ooit van komen. Vele ideeën zijn geopperd. A la The Ride van ver weg naar huis fietsen bijvoorbeeld. Gaat niet gebeuren. Niet leuk genoeg.
Want de gemiddelde HBH-er kan niet al te lang van huis. Een week is de max. En dan is het zonde om te rijden over gebaande paden als Nederland en de Ardennen.
Geneve-Nice is ook geopperd. Gaat ook niet gebeuren. 750 km en 15000 hoogtemeters is net te veel om in een weekje te proppen.
Maar wat kan nu wel in een week? Nou, dat is best veel. Er zijn vele bestemmingen met een directe vluchtverbinding met Amsterdam. Waar bovendien de tickets goed van te betalen zijn (onder de 150 euro voor een enkeltje). Het recept is simpel. Minstens 5 mensen, max 12. 2 rijden een huurbus met de fietsen. De rest vliegt. Overnachten in goedkope hotels. Om beurten heeft iemand een dagdeel busdienst terwijl de rest fietst. Rijdt de bagage van A naar B en regelt de lunch. Dat schept veel mogelijkheden. Een greep:

1. Grenoble-Menton
dag 1: Vliegen op Grenoble:
Dag 2: Grenoble- Maurienne dal over Croix de Fer
Dag 3: Maurienne dal, Briancon (over Galibier)
Dag 4: Brinacon-Barcelonette (Izoard en Vars)
Dag 5: Barcelonette-Valberg (Cime de Bonette)
dag 6: Valberg-Menton (korte rit over heuvels)
Dag 7 Korte treintransfer naar Nice en vliegen op Amsterdam

En er kan meer. Wat te denken van:

Toulouse-Bilbao
Dwars over de Pyreneen via Pamplona naar de Spaanse kust. 5 dagen fietsen over 650 km en 8500 hm

Munchen-Lubjana

Dwars door Oostenrijk over de Grossglockner of Timmelsjoch naar Slovenie is maar 450 km. Met wat slim plannen komen daar nog een paar mooie beklimmingen bij.

De laatste twee routes verdienen nog uitwerking. Enthousiast geworden? Mooi zo! Wacht de koerskalender af, of zet zelfs zo’n prachtige tocht op de kalender!

KlimClassic 2018

15E KLIMCLASSIC, HEMELVAARTSDAG 10 MEI 2018

DÉ KLIMKLASSIEKER VAN HET VOORJAAR!

Attractieve routes over 110 km en 160 km door de Belgische Voerstreek en Ardennen. Traditiegetrouw vol met uitdagende, nieuwe en vaak onbekende beklimmingen. Met respectievelijk 1.400 en 2.500 hoogtemeters is de KlimClassic met recht een klimbelevenis.

De KlimClassic is een uitstekende voorbereiding op Alpe d’Huzes of de Maratona dles Dolomites

Amsterdam-Groningen Classic 2018

Het toetje van het seizoen. Nog éénmaal pieken in september. En pieken zul je moeten met een parcours van 200 km naar Groningen. De deelnemers worden in teams verdeeld die tegen elkaar gaan strijden. Klassiekers als de sur place wedstrijd, de quiz en de teamsprint staan natuurlijk weer op het programma. De rest is nog een verrassing. Be there!

Het Jubileumweekend 2017: belangrijke mededelingen!

Het is bijna zover, ons jubileumsweekend ter ere van ons 15-jarige jubileum is aanstaande! Ter voorbereiding op dit weekend verzoekt de Koersdirectie de volgende noodzakelijke mededelingen tot je te nemen:

  • Zaterdag 20 mei 7:15 vertrek (7:00 bagage droppen) – zondag 21 mei naar verwachting 20:00 terug in Amsterdam.
  • Stel je er op in dat je de volgende dag terug moet fietsen. Incl enkele tientallen facultatieve kilometers rijd je dit weekend qua afstand pakweg een Diekirch-Valkenswaard.
  • We starten vanaf de Nova Zemblastraat, kruising Spitsbergenstraat. Vanaf 7:00 bagage droppen. 7:15 vertrek. Zorg dat je op tijd bent, hanteer een marge, de Koersdirectie is onverbiddelijk voor laatkomers.
  • We finishen zondagavond ergens in de buurt van de startplek :-). Het thuisfront hoeft geen rekening met je te houden vwbt avondeten.
  • We rijden ride-easy, afhankelijk van de weersomstandigheden een kruissnelheid van 28 tot 30 km/u. En groupe, twee-om-twee. Geen waaiers, ronddraaien of andere nerveuze flauwekul. We rijden met een grote groep: geef aanwijzingen aan elkaar door en respecteer de verkeersregels. Koersgestapo van dienst Jaf zal steeds op de eerste rijen zitten om de richting aan te geven terwijl een nog nader bekend te maken Koerskapitein vanaf de achterste gelederen een oogje in het zeil zal houden.
  • Je bagage neem je mee in een, normaal formaat. Houd er rekening mee dat je er enige stukjes mee moeten kunnen fietsen. Koffers en die afschuwelijke backpackers rugzakken worden niet getolereerd door de Koersdirectie.
    Je kunt een gewone jas meenemen mits je die aan kunt doen tijdens de korte stukjes dat je met je bagage moet fietsen. Tijdens de stops is er gelegenheid om fietskleding in de auto achter te laten dan wel eruit te halen.
  • Wat neem je mee in je rugzak:
    • een extra setje fietskleding voor de volgende dag
    • een simpel tenue de ville incl. schoenen voor het zaterdagavondprogramma
    • een handdoek
    • wat muesli/energy reepjes voor zondag
    • evt wat sportdrankpoeder voor zondag
    • toiletspullen
    • oordopjes
    • oplader voor je telefoon en je Garmin
    • je HBH klaske

Je hoeft geen beddengoed mee te nemen.

  • Op locatie zaterdagavond is alles lopend te doen. Neem makkelijke schoenen mee.
  • Mee te nemen tijdens het fietsen:
    • bij slechte weersvoorspellingen een regenjasje. Reken er niet op dat we gaan schuilen als het regent.
    • bidons met water en/of sportdrank naar eigen inzicht. Om de paar uur zal er gelegenheid zijn om je bidons te vullen
    • een paar muesli/energy reepjes voor onderweg
    • Een paar gevulde bidons. Er zal gelegenheid zijn voor het vullen van je bidons
  • HBH tenue = verplicht
  • Onderweg hebben we enkele stops waarbij voor de inwendige mens gezorgd zal worden
  • Check daags voor het weekend je fiets. Zorg dat je bandjes in orde zijn. Dit weekend is een prima gelegenheid om nieuwe buitenbandjes te monteren.
  • Neem voldoende cash mee voor zaterdagavond.
  • 7:15 vertrek vanaf de Nova Zemblastraat. Het maakt de Koersdirectie niet uit of je moest poepen, een lekke band hebt of de avond ervoor gezopen hebt. Er wordt domweg niet op je gewacht als je te laat bent bij de start.
  • Mocht je onverhoopt helaas niet mee kunnen: laat het de Koersdirectie z.s.m. weten!

WATT MOET JIJ NOU MET EEN VERMOGENSMETER?

Die vraag snap ik eigenlijk wel. Ik ben een archetypische toerrijder. Een voetballer die zes jaar geleden op de racefiets stapte. Een veteraan bovendien, een echte mamil zoals de Engelsen zouden zeggen. Nog nooit heb ik een wedstrijd gereden. Ben het ook niet echt van plan ook. Dus wat moet ik nu met een powermeter? Het makkelijke antwoord is dat het de volgende stap is in een steeds verder uit de hand lopende hobby. Maar dat antwoord klopt maar deels. Ik heb er drie redenen voor:

1. Interesse

Ik geef toe, ik ben een nerd. Fietsen is voor mij meer dan de fietstocht zelf. Ook het achteraf bekijken van mijn rit, op bijvoorbeeld strava, maakt voor mij onderdeel uit van het fietsplezier. En ik ben geïnteresseerd in de kennis achter fietsen. Ik verdiep me graag in materiaal en in de trainingsleer. Ik heb bijvoorbeeld het boek: “Het geheim van wielrennen” van Guido Vroemen met veel plezier gelezen. Ik rijd al jaren met een hartslagmeter. Met zo’n wattagemeter komt er een nieuwe dimensie van getalletjes en begrippen als FTP, TSS en vermogenszones bij. Ik vind interessant om te ontdekken wat die getalletjes betekenen, hoe ze bij mijzelf zijn en wat ik er vervolgens mee kan.

2.    Van tacx naar wattbike

Trainen op een wattbike kost € 57,50 per maand. Voor één keer in de week. Daar moet je dan ook nog eens de deur voor uit. Maar nu staat er dus op mijn zolder een wattbike in de vorm van is mijn racefiets op de tacx . Kan ik onbeperkt gebruiken. Tel uit je winst!

2017-02-11_1446280_clean

 En er is meer. Vroeger keek ik een voetbalwedstrijd of uitzending gemist om me niet helemaal dood te vervelen tijdens het tacxen, nu is er Zwift. Dat is een virtuele wereld waarin je samen met andere fietsers door virtuele landschappen rijdt. Je wattage bepaalt daarbij hoe hard je rijdt. Dat is natuurlijk minder leuk dan buiten fietsen, maar toch verrassend verslavend. En in Zwift kun je perfect intervaltrainingen uitvoeren. In een mum van tijd maak je een workout op maat. Het aantal intervallen, de duur en de intensiteit in wattage kun je heel eenvoudig naar je eigen wens instellen. En tijdens de training rijd je bij het begin en eind van elk interval door een virtueel boogje en krijg je voortdurend in beeld of je harder of langzamer moet trappen. Ideaal!

 3. Intervaltrainingen

Ik doe om twee redenen aan intervaltrainingen.  Op de eerste plaats heb ik weinig tijd. En als je dan toch je conditie op peil wil houden, dan zijn intervaltrainingen een prima oplossing. Een uurtje is genoeg voor een behoorlijk trainingseffect. Op de tweede plaats sport ik ook om nog lang sterk, fit en vitaal te blijven. En volgens de Amerikaanse trainer Joe Friel zijn intensieve intervaltrainingen ideaal voor de wat oudere sporter, die het onvermijdelijke aftakelingsproces zo lang mogelijk wil uitstellen.

Om korte intensieve intervaltrainingen, met intervallen die variëren tussen 30 seconden en 3 minuten,  goed uit te voeren is een wattagemeter het perfecte hulpmiddel.  Als je op gevoel of op hartslag zo’n training uitvoert, dan ga je meestal in het begin van het interval te hard, stort je halverwege in en heb je aan het einde weer een piek omdat je er een eindsprintje uit perst. Een goed uitgevoerd interval, met het beste trainingseffect, kent een vlak of licht stijgende lijn tijdens het interval. Door een wattagemeter te gebruiken kun je in het hele interval heel precies het juist vermogen leveren.

 Ervaringen tot nu toe

Inmiddels ben ik nu een kleine twee maanden bezig met mijn vermogensmeter en dat levert veel inzichten op. Dat is niet altijd leuk. Zo’n meter liegt niet en presenteert genadeloos de kille cijfers. En die cijfers waren in het begin best confronterend. De eerste tests met de wattagemeter bevestigden wat ik eigenlijk al wist. Ik heb geen enkel talent voor wielrennnen.

Maar nu ik dat feit heb geaccepteerd, biedt het rijden met de vermogensmeter mij vele inzichten die helpen om het maximale uit mijn middelmatige motortje te halen. Zo heb ik ontdekt ik tijdens mijn duurtrainingen op basis van mijn hartslagmeter, steevast wat al te langzaam reed. Die rijd ik nu een tandje harder, en ik heb zeker het idee dat ik daar sterker van word. En tijdens intervaltrainingen heb ik meer controle. Het gebeurt minder vaak dat ik mezelf al halverwege de training heb opgeblazen. En tijdens klimmetjes kan ik mijn krachten beter verdelen. Ik weet nu precies welk wattage ik tijdens die paar minuten naar de top van Het Kopje, de Treekerweg of Amerongse Berg vol kan houden. Ik heb er ook echt zin om te testen hoe dat in de Ardennen en de bergen uit zal pakken.

Dus is zo’n vermogensmeter nuttig voor alle wielrenners? Zeker niet! Als jij niets hebt met getalletjes, trainen en strava en gewoon lekker wilt toeren, of al heel veel ervaring hebt met trainen en goed weet hoe je naar je lichaam luistert, dan zou ik er niet aan beginnen. Maar als je doelen stelt en weinig tijd hebt om te trainen, dan zou ik het zeker overwegen. Wachten loont, want het aanbod aan vermogenmeters groeit en ze worden steeds betaalbaarder. Ook op marktplaats groeit het aanbod. Als je eens wil proberen of het iets voor je is, dan is de aanschaf van een markplaatsje geen gek idee. As het niet bevalt, verkoop je hem gewoon weer door. Ik ben zelf om en mijn vermogenmeter gaat in elk geval nog lang niet terug op marktplaats.

 

Tenue 3.0 definitief!

Outfits_HBH_DEF

Na consultatie op de HBH nieuwjaarsborrel is er door uw Huys ontwerper hard gesleuteld om het tenue 3.0 definitief te maken. Het ontcijferen van de aantekening van de quizjury vergde nog wat inspanning maar desalniettemin mag het resultaat er zijn!!

Net als voorgaande keren kunt u uw bestellingen plaatsen door middel van een magnifiek Excelbestelformulier. Het is hufter-proof ontworpen maar ben toch benieuwd wat mensen er van bakken…

Wilt u dit bestelformulier ontvangen? En bent u ook zo benieuwd naar wat er dit keer allemaal als extra’s bestelt kan worden? Goh.

Stuur een e-mail naar teamhbh.nl@gmail.com

en ontvang per ommegaande deze informatie!

HBH 3.0: Een nieuw jaar, een nieuw logo!

Een schok gaat door de zo behoudende wielerwereld. Team HBH Amsterdam steekt zich in het nieuw!

Achter de schermen wordt er al weken hard gewerkt aan de nieuwe look en feel die team HBH toekomstig bestendig gaan maken. Met recht een 3.0 versie en daar hoort een eigentijds logo bij. Uit de brede opties die uw Huys Vormgever uit het hoge noorden is een selectie gedaan van 3 logo’s. Dit is uw shortlist.

LOGO 1: HBH KOMPAS ZWART ROOD

 Outfit+logo-01

LOGO 2: HBH KOMPAS ROOD-WIT

Outfit+logo-02

LOGO 3: HBH AMSTERDAM 10%

Outfit+logo-03

 Door Anna Gerdien zijn de logo’s alvast op een nieuw tenue geplakt. Dit is nog niet het nieuwe tenue, maar slechts een illustratie om een beeld te geven hoe de logo’s op een drukker tenue tot recht komen. Voor nu ligt dus alleen de keuze van het logo voor. NOG NIET HET TENUE.

Uit de 3 logo’s gaan wij een winnaar kiezen die ons nieuwe tenue volgend jaar mag verfraaien. En bij deze keuze kunnen wij uw mening goed gebruiken! En hoe kunt u uw mening geven? Eenvoudig: door uw voorkeur voor 1 van de logo’s aan te merken op het daartoe geopende forumtopic. Dus niet whatsapp. Niet Slack. Niet e-mail. Maar het forum op de HBH website.

Graag uw reacties vóór 31 december 2016!

Jubileumfeestverrassingsweekend

verjaardagskaart-met-vlaggen-15-jaar-300x300

 

Het HBH jubileumfeestverrassingsweekend

Laatste update 22 oktober 2016

Datum: zaterdagochtend 20 t/m zondagmiddag 21 mei 2017
Bestemming: verrassing…
Aantal km: 200? 300?
Karakter: ride easy, en grouppe, kruissnelheid 29 km/u

Goed. Het moment is gekomen dat er spijkers met koppen geslagen moeten worden. Het HBH Jubileumfeestverrassingsweekend. Het is tenslotte in 2017 ons 15 jarige jubileum!

Wat is het plan? Fietsen. Gezelligheid. Een fantastische en toepasselijke bestemming. Nog meer gezelligheid. De volgende dag weer terug fietsen. Wellicht nog een toost in De Walvis….  Het is tenslotte in 2017 ons 15 jarige jubileum!

Wat kun je verwachten? bagagevervoer, een verblijf in een eenvodige doch degelijke accommodatie, een goed diner en een natuurlijk enkele verrassingselementen.

Hoe zwaar is het? Moet ik getraind zijn? Het wordt ride easy en en groupe. Als je in het voorjaar gewoon je kilometers maakt en in een groep een tempo van pakweg 29 km/u bij kan houden, kan je gewoon mee. Hoeveel kilometers we precies gaan doen, is nog geheim. Maar veel meer dan de afstand van Diekirch-Valkenswaard voor het hele weekend zal het niet worden. Bovendien zijn er enkele tientallen facultatieve kilometers in het programma van dag 2 opgenomen. Waar je wel rekening mee moet houden: zaterdag fietsen we heen… en zondag fietsen we terug… Een kleine tip van de Ploegleiding: rijd in april/mei een georganiseerde tocht van minimaal 120km dan leg je een prima basis voor dit weekend.

Wat kost je dat? reken op een dikke 100 euro voor verblijf, diner, bagagevervoer en enkele niet nader te specificeren elementen.

Wie gaan er mee? Op dit moment heeft de Ploegleiding de volgende coureurs geselecteerd:

Richard
Harry
Camiel
Sander
Hannah
Dirk
Martijn
Boris
Linda
John
Dries
Joris
Lex
Marjo
Anna-G
Irvin
Erwin
Remmelt
Elleke
Jaap

Op basis van de huidige aanmeldingen, zit het jubileumweekend domweg al vol. Geselecteerde coureurs die reeds 35 euro hebben overgemaakt, wordt gevraagd z.s.m. de resterende 80 euro over te maken op NL92 INGB 0002 7377 41 tnv J Botman. Wie nog niet betaald heeft wordt verzocht om z.s.m. het bedrag van 115 euro ineens over te maken.

What’s wrong with Whatsapp

WIN_20160921_16_49_56_Pro               Met Whatsapp is op zichzelf niets mis. Het is een leuk en handig appje, wat binnen HBH terecht een enorme populariteit geniet. Dit is dus geen pleidooi tegen Whattsapp an sich. Wel vind ik de manier waarop Whatsapp wordt gebruikt een aantal onbedoelde, maar daarom niet minder vervelende,  bijwerkingen heeft. Dit gaat ten koste van het plezier wat ik aan HBH beleef. In volgorde van belangrijkheid deel ik mijn grieven met jullie.

  1. Whatsapp werkt alleen voor Amsterdammers.

Onbewust, onbedoeld, maar toch… Ik heb dit jaar 112 ritjes gemaakt. Van die 112 ritjes waren er maar zes in HBH verband. Dat vind ik veel te weinig, ik zou graag veel vaker met jullie fietsen. Maar de trend is in de afgelopen jaren heel duidelijk. Het wordt elk jaar minder, terwijl ik juist meer fiets.  Dat komt door Whatsapp. In plaats van ritten te plannen op de koerskalender, wordt nu geappt. Wie gaat er vanavond mee voor een rondje Ringvaart? Wie gaat er morgen mee kaas halen? Hartstikke leuk natuurlijk, maar als je niet in Amsterdam woont is het wel lastig inhaken bij dit soort spontane initiatieven. En helemaal als je, zoals ik, op de korte termijn altijd wel de agenda vol hebt staan. HBH dijt uit, ook in geografisch opzicht en HBH-ers wonen ook in Hoofddorp, Zaandam, Groningen, Luzern, Hilversum, Den Haag, Southampton en straks ook in Landsmeer. Hoe vaak lukt het hen om in te haken bij die spontane app-ritjes? In mijn geval is dat in 2016 maar twee keer gelukt, waarvan ik overigens één keer zelf de app-organisator was. Ik heb overigens niets tegen spontane app initiatieven. Het bezwaar is dat het in de plaats komt van koersen op de kalender. Hoeveel zijn er dit jaar geweest? Vijf? Zes? Ik was er vier keer bij, waarvan ik er twee zelf heb georganiseerd. Enorm van genoten! Nog niet zo heel lang geleden was de koerskalender goed gevuld met meerdere koersen per maand, soms zelfs twee verschillende op dezelfde dag. Je kwam nog eens ergens en in de trein terug was er bier. Dit jaar was er geen Chouffe Classic, geen Jan Janssen, geen Nieuwjaarsborrel, RIM, Hel van Monferland, Veenendaal-Veenendaal, Via Romana, Kneet Classic en ga zo maar door.  2. Een vluchtig medium bouwt niets op. Een ander deel van mijn HBH-plezier zit hem in het lezen, uitwisselen en ook schrijven. Ik schrijf graag eens een stukje en lees ook graag die van anderen. Op Whatsapp gaat dit niet. Ik lees nog altijd graag oude koersverslagen, geniet van de stukjes van Tinus voor het is koers, vind het leuk om oude foto’s te kijken. We waren goed op weg om van de site een hele mooie en rijke plek te maken vol informatie over wielrennen, materiaal, trainen en nog veel meer. Ik vind het erg  jammer dat er de laatste jaren nauwelijks materiaal bij komt.  3. Whatsapp is inefficiënt en tijdrovend. Zo’n groeps-app met een slordige 30 leden is perfect om gezellig te neuzelen.  Maar als je het gebruikt om te organiseren vind ik het een ongeschikt medium. Belangrijke informatie over logistiek en betalingen sneeuwt met zo’n grote groep zonder etherdiscipline gewoon onder. Ik vond het organiseren van de Velomediane tijdrovend en vermoeiend, ik kreeg veel te maken met onnodige vragen, miscommunicatie en moest achter zaken aan die al geregeld waren. Het leverde me stress op en het kostte tijd. Dit motiveert mij niet om het vaker te doen.  Is dat misschien ook een reden dat er dit jaar zo weinig buiten Amsterdam is gekoerst? Dat terwijl we volgens mij het ultieme, vrijwel perfecte organisatie medium hebben: Een schitterende site. Die site past in mijn ogen perfect binnen de vrijblijvende organisatie, die HBH is. Als je een initiatief wilt nemen, voor een koersje, een feestje, een nieuwjaarsborrel, dan is dat echt heel makkelijk gemaakt. Je post het op de site, waar iedereen het kan zien en waar je je met een druk op de knop kunt aan en afmelden, zodat de organisator in één oogopslag kan zien wie er mee gaan. Waar je alle logistieke info kwijt kunt op een plek die iedereen kan zien. Waar direct een forum onder hangt, zodat mensen vragen kunnen stellen en neuzelen. Maar goed, nu sla ik misschien wat door. Ik heb niet de illusie dat HBH site in dit vluchtige app-tijdperk weer in zwang zal raken. Maar een appje met de bovengenoemde eigenschappen, zal toch wel bestaan? Kortom, ik zal mij weer aanmelden voor de HBH-app, ik heb gedeeld wat ik ervan vind en ik hoop van harte dat dit leidt tot nadenken over een sociaal media platform wat beter past bij HBH. Whatsapp is als medium te vluchtig n te korte termijn voor een wielerequipe die gaat voor wielrennen met iets extra’s.

WK Wielrennen 2015

Wat: het WK wielrennen in Richmond, VS

Waar: Café Kostverloren, 2e Kostverlorenkade 70 Amsterdam

Hoe: op een groot scherm

Dresscode: een wielershirt. Ontvang daarmee een exclusief blond bier van brouwerij Troost

Datum/tijd: zondag 27 september vanaf 19:00